Szachy w przedszkolu

 

 

 


,,Nauczcie dzieci grać w szachy a o ich przyszłość możecie być spokojni”

- Paul Morphy



Nauka gry w szachy stwarza nieograniczone możliwości wykazania inicjatywy i fantazji. Rozwijając wyobraźnię, pamięć, zdolność abstrakcyjnego, logicznego myślenia kształtuje cechy charakteru nieodzowne do osiągnięcia zwycięstwa na szachownicy,  jak i w życiu.


Szachy wyrabiają umiejętność panowania nad sobą, wytrwałość, przezorność, odwagę, poczucie odpowiedzialności za własne decyzje. Uczą prostej prawdy, że własne zdanie 
i ocena nie zawsze są słuszne i prawdziwe. Uczą więc myśleć obiektywnie i nie lekceważyć żadnego przeciwnika. Szachy wdrażają do stosowania w życiu zasady „fair play”. Rozwijają inteligencję i zdolności twórcze. 


Efekty widać już we wczesnej edukacji dziecka. Objawia się to umiejętnością koncentracji nad zagadnieniem, łatwością zapamiętania szczegółów czy szybkością w dotarciu do prawidłowego rozwiązania problemu. Widzimy więc, że szachy to nie tylko wyrafinowana rozrywka intelektualna, ale także ogromna inwestycja w umysły naszych dzieci.


Szachy w przedszkolu
to program skierowany do dzieci w wieku 4-6 lat. Program został stworzony przez Klub Szachowy Polonia Wrocław, który jest przeznaczony dla placówek oświatowych. Partnerem Klubu jest MDK Fabryczna Wrocław, oraz Dolnośląski Związek Szachowy.  Zajęcia odbywają się w czwartki, prowadzi pani Paulina Cagara.


Pani Paulina Cagara
jest mistrzynią krajową i wielokrotną finalistką mistrzostw Polski juniorów. W ciągu swojej kariery szachowej brała udział w wielu turniejach zarówno w Polsce, jak i za granicą. Jest złotą medalistką mistrzostw Polski juniorów w 2002 roku oraz wielokrotną medalistką Akademickich Mistrzostw Polski. Od 2006 roku prowadzi zajęcia szachowe dla przedszkolaków. Posiada uprawnienia do nauczania gry w szachy nadane przez Polski Związek Szachowy. Pracowała także w sztabie organizacyjnym Indywidualnych Mistrzostw Europy, które w 2013 roku odbyły się w Legnicy.

 

Rozkład materiału - dla grup początkujących

Lp.

Zagadnienie

Termin

 

1.

 

Ogólne wiadomości o szachach. Szachownica

Bierki szachowe. Początkowe ustawienie bierek na szachownicy

- Pionek - najmniejszy w całej armii

- Skacząca figura - Skoczek

- Wieża, ciężkozbrojna pani, lubi władać nad liniami
- Goniec - królewski posłaniec
- Najsilniejszy jest Hetman!

- Król, władca drewnianego wojska
Wartości figur szachowych

 

X, XI, XII

 

 

2.

Elementarne pojęcia w  partii szachowej

- Czarodziejskie posunięcie - roszada
- Co to jest szach?
- Mat kończy partię!
- Kiedy jest remis? Pat

Proste maty: mat dwoma wieżami, mat królem i hetmanem

 

I, II, III

 

 

3.

Jak  rozpocząć partię szachów?
- Pionami do centrum
- Wyprowadzamy lekkie figury
- Wykonujemy roszadę

 

IV, V, Vi

 

 

Rozkład materiału - dla grup kontynuujących

Lp.

Zagadnienie

Termin

 

1.

 

Bierki szachowe - przypomnienie ruchów na szachownicy, wartości figur, pojęcie roszady.

Jak rozpocząć partię szachów - zasady mistrza szachownicy.

Analiza wybranych partii szachowych.

Gra praktyczna w parach.

Jak grać w turnieju szachowym.

 

X, XI, XII

 

 

2.

Taktyka szachowa
- Atakujemy figury i piony przeciwnika
- Bronimy się przed atakiem rywala
- Wymieniamy figury i piony
- Zdobywamy materiał

 

I, II, III

 

 

3.

Taktyka szachowa – motywy kombinacyjne
- Podwójne uderzenie
- Związanie
- Atak z odsłony
- Podwójny szach
- Likwidacja obrońcy

 

IV, V, Vi